AI-trend: meer mensen overwegen hun website met AI-tools te maken

Ondanks de groeiende populariteit van AI-hulpmiddelen zoals ChatGPT, Google Gemini en Microsoft Copilot heeft momenteel nog slechts een kleine groep zijn website met behulp van AI-diensten gebouwd (14 procent). Dat gaat veranderen: van de mensen die actueel plannen hebben om een eigen website te lanceren, kan al meer dan de helft zich voorstellen hiervoor AI-tools in te zetten (51 procent). Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf STRATO.

08-10-2024
Jorrit van der Heide
AI-trend: meer mensen overwegen hun website met AI-tools te maken

De openheid voor AI-ondersteuning bij het maken van websites heeft meerdere facetten. Van de respondenten met een eigen website kan zich 44 procent voorstellen om door AI websiteteksten te laten schrijven. Daarnaast zou 38 procent hulp van AI inschakelen voor het verbeteren van de zichtbaarheid in zoekmachines (SEO). Ongeveer één op de vier deelnemers met een eigen website kan zich voorstellen om AI te gebruiken voor het ontwerp van de website en het genereren van afbeeldingen (25 en 26 procent).

AI-ondersteuning wordt ook bij de relaunch van de eigen website door velen als optie gezien. Van de werkende Nederlanders met een website overweegt 20 procent een relaunch. Daarbij kan een duidelijke meerderheid zich voorstellen om AI als hulpmiddel bij het vernieuwen van de eigen website in te zetten (68 procent).

"De resultaten bevestigen het grote potentieel van AI bij het creëren en optimaliseren van websites", zegt Claudia Frese, CEO van STRATO. "Hoewel we pas aan het begin staan van deze digitale revolutie, tonen de cijfers duidelijk aan dat er een verschuiving plaatsvindt naar een steeds bredere acceptatie van AI. Als technologische partner van onze klanten bieden we passende AI-tools die hen helpen bij het maximaliseren van hun online succes."

Veel van de respondenten hebben al ervaring met AI-hulp. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bijna twee derde van de deelnemers die al actief van AI-diensten gebruikmaakt, teksten schrijft met behulp van kunstmatige intelligentie (62 procent). Van dezelfde groep deelnemers gebruikt iets meer dan de helft (52 procent) AI om informatie te zoeken of nieuwe ideeën te ontwikkelen (35 procent).

Dagelijks werk makkelijker uitvoeren met AI
De openheid voor AI-ondersteuning komt niet uit de lucht vallen. Bijna drie vierde van de deelnemers (72 procent) die AI-diensten gebruikt, geeft namelijk aan dankzij AI werkzaamheden makkelijker te kunnen uitvoeren. Een duidelijke meerderheid ziet zich bovendien door AI-ondersteuning in staat om dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren (54 procent). Daarnaast vindt meer dan de helft van de AI-gebruikers dat ze betere resultaten behalen dan voorheen (53 procent).

Ook de kwaliteit van de AI-antwoorden wordt overwegend positief ingeschat. Met 76 procent lijkt een duidelijke consensus te bestaan dat antwoorden van AI-diensten als ChatGPT over het algemeen nuttig zijn.

Waarover gebruikers minder tevreden zijn
Verbeterpunten zien gebruikers van AI-diensten onder meer in de formulering van antwoorden door AI. Volgens bijna een derde van de actieve gebruikers komen door AI geschreven teksten mechanisch en niet authentiek over (29 procent). Ook vindt rond één op de vier deelnemers met AI-ervaring dat de chatbots te vaak in herhaling vallen (28 procent) of stereotypen herhalen die in het trainingsmateriaal aanwezig waren (24 procent).

Methodologie
De gebruikte gegevens zijn gebaseerd op een online enquête van YouGov in opdracht van STRATO, waaraan tussen 1 en 6 augustus 2024 in totaal 1067 personen (waarvan 811 werknemers en 256 zelfstandigen) deelnamen.

De meeste vragen in het onderzoek bevatten antwoordmogelijkheden in een scala. Voor de gepresenteerde percentages in dit bericht werden in sommige gevallen aangrenzende antwoorden op het scala bij elkaar opgeteld (bijvoorbeeld "helemaal mee eens" en "enigszins mee eens").

Over STRATO

STRATO is de betrouwbare webhoster voor iedereen die online succesvol wil zijn. Bij STRATO is webhosting fair en eenvoudig – zonder overbodige extra’s en tegen de beste prijs. Het productportfolio reikt van domeinnaam, e-mail, website en servers tot online marketingtools en de populaire cloud storage HiDrive. Naast het uitgebreide productaanbod profiteren klanten van flexibele contractlooptijden, een 30 dagen geld-terug-garantie en een bekroonde klantenservice.

Sinds zijn oprichting in 1997 is STRATO uitgegroeid tot een van de grootste hostingaanbieders in Europa, met meer dan 2 miljoen contracten en ruim 4 miljoen domeinnamen in beheer. STRATO heeft circa 500 medewerkers en twee ISO-gecertificeerde datacenters in Berlijn en Karlsruhe, met meer dan 100.000 fysieke en virtuele servers. STRATO AG is onderdeel van de beursgenoteerde IONOS Group SE.